Q&A - om egenmelding
Kan jeg bruke egenmelding på fredag og mandag?
Hvis du er syk på fredag og igjen på mandag, må du fremvise sykmelding på mandag, og ikke egenmelding. Dette fordi helgen da telles som sykedager og fredag, lørdag og søndag resulterer da i 3 sykedager/egenmeldingsdager.
Hvor mange egenmeldinger har jeg i løpet av et år?
Med mindre du er ansatt i en IA-bedrift har du 12 egenmeldingsdager i løpet av et år. Sjekk med lederen din om du er usikker.
Hva sier jeg til sjefen når jeg er syk?
Hvordan du informerer din leder om at du ikke kommer på jobb er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Hør med din leder hvordan praksisen er hos dere.
Må jeg levere et egenmeldingsskjema til sjefen?
Din leder kan kreve at du må levere et egenmeldingsskjema etter endt sykeperiode. Hør med sjefen din om dere har noen ferdige maler, hvis ikke, kan du laste ned et standard sykemeldingsskjema her.
Må jeg fortelle sjefen hvordan syk jeg har vært?
Nei. Det er ikke påkrevd å nevne til din leder hvordan syk du har vært.
Noe du lurer på? Vår juridiske skribent svarer deg gratis på spørsmål. Send inn til post@nbguiden.no. Spørsmålene kan bli publisert, og vil da bli anonymisert.
Q&A - om egenmelding
Kan jeg bruke egenmelding på fredag og mandag?
Hvis du er syk på fredag og igjen på mandag, må du fremvise sykmelding på mandag, og ikke egenmelding. Dette fordi helgen da telles som sykedager og fredag, lørdag og søndag resulterer da i 3 sykedager/egenmeldingsdager.
Hvor mange egenmeldinger har jeg i løpet av et år?
Med mindre du er ansatt i en IA-bedrift har du 12 egenmeldingsdager i løpet av et år. Sjekk med lederen din om du er usikker.
Hva sier jeg til sjefen når jeg er syk?
Hvordan du informerer din leder om at du ikke kommer på jobb er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Hør med din leder hvordan praksisen er hos dere.
Må jeg levere et egenmeldingsskjema til sjefen?
Din leder kan kreve at du må levere et egenmeldingsskjema etter endt sykeperiode. Hør med sjefen din om dere har noen ferdige maler, hvis ikke, kan du laste ned et standard sykemeldingsskjema her.
Må jeg fortelle sjefen hvordan syk jeg har vært?
Nei. Det er ikke påkrevd å nevne til din leder hvordan syk du har vært.
Noe du lurer på? Vår juridiske skribent svarer deg gratis på spørsmål. Send inn til post@nbguiden.no. Spørsmålene kan bli publisert, og vil da bli anonymisert.
Overskrift
Brødtekst
Stikkord
Stikkord
Overskrift
Brødtekst
Stikkord
Stikkord
Overskrift
Brødtekst
Stikkord
Stikkord
Overskrift
Brødtekst
Stikkord
Stikkord
Nedbemanning - hva har arbeidsgiver lov til å gjøre?
Det er tre hovedvilkår for oppsigelse ved nedbemanning, disse er at det er et saklig behov for nedbemanning, at det er gjort en interesseavveining på vegne av den/de ansatte, og at det potensielt ikke skulle ligge annet passende arbeid for den/de ansatte.
En nedbemanning skyldes ofte at bedriften er en i posisjon der oppsigelse av ansatte er eneste eller letteste utvei. For at en nedbemanning skal være lovlig i henhold til Arbeidsmiljøloven må en nedbemanning være saklig begrunnet, akkurat på lik linje som ved en oppsigelse. Dette vil si at beslutningsgrunnlaget, slik som saksbehandlingen og hvilke ansatte som må gå, skal være saklig begrunnet.
Saklig begrunnelse
En saklig begrunnelse for nedbemanning kan være slik som overkapasitet, reduserte inntekter og høyere konkurranse i markedet. En begrunnelse kan fortsatt være saklig selv om bedriften ikke går med underskudd, men at de ønsker eksempelvis å sitte igjen med større profitt enn de gjør per dags dato.
Interesseavveining
Bedriften må prøve å ta hensyn om nedbemanningen kan være en stor ulempe eller utgjøre en konsekvens for den/de ansatte som potensielt må gå. Forhold som alder, fremtidige utsikter i arbeidslivet og omsorgsbyrde er noe bedriften bør se på før de avgjør hvem og hvor mange som eventuelt skal bli sagt opp. Høy alder og ansiennitet vil ofte veie tungt i arbeidstakerens favør.
Annet passende arbeid
Med dette menes det at bedriften bør se etter om det finnes en annen ledig stilling som den ansatte er kvalifisert til å gjøre. Det er dog ikke påkrevd at arbeidsgiveren skal opprette en ny stilling for den som eventuelt blir sagt opp. Om man finner et annet passende arbeid den ansatte kan gjøre, betyr det ikke nødvendigvis at man beholder samme lønn, ansvar eller stillingsandel som tidligere. Vikariater, deltid og andre midlertidige stillinger kan være relevante.
Les mer om: oppsigelse